A koronavírus járvány miatt egyre több vállalkozás állt át ONLINE tevékenységekre, beleértve ebbe még az ételkiszállító cégeket is.

Ma már különböző alkalmazások segítségével akár 100 vagy 200 fős online meetingeket, konferenciákat, tanácsadásokat is meg lehet könnyedén tartani.

Ezeket a rendszereket nagyon jól lehet használni az éves AETR és munkaügyi oktatásokra, tanácsadásra, konferenciákra, több okból:

  1. Ma sokan tartanak a személyes találkozástól, így az online megoldás nagyon is kézenfekvő, biztonságos dolog.
  2. Tartalmát tekintve semmivel sem nyújt kevesebbet (habár azért kicsit másabb, mint a személyes találkozás).
  3. Az egész oktatásról teljes egészében videófelvétel készül, így az is visszanézheti, aki NEM tudott részt venni rajta!
  4. Mindentől függetlenül a hatóság UGYANÚGY KÉRI az éves oktatás igazolását, mint ha nem lenne járvány. Tehát, ezeket mindenképpen meg kell tartani, és más okok miatt is hasznos átbeszélni az éves dolgokat.
  5. Nem kell elmenned sehova, legfeljebb a cégedben összegyűltök.
  6. Így valamivel kedvezőbb a szolgáltatás díjazása.

 


 

ZOOM – alapok

A Zoom-ot valójában akkor is használhatod, amikor a cég tagjai egy helyen vannak az irodában. Leggyakrabban így szoktuk tartani az oktatást.

Figyelem! Az itt következő lépéseket minden olyan résztvevőnek meg kell tennie, aki részt vesz az oktatáson, konferencián, és NINCS bent a cégben (otthonról vagy máshonnan, de egyénileg csatlakozik fel). Természetesen, ha a csoport tagjai együtt vannak, egy helyen, akkor elegendő ezt egy laptopra vagy PC-re (számítógép), vagy egy mobiltelefonra telepíteni (habár egy csoport esetén ez utóbbi nem igazán javasolt).

 

Ehhez a következő dolgokra van szükség (lépésről lépésre). Bár elsőre bonyolultnak tűnhet, valójában nagyon egyszerű.

1. Először is a laptopra, asztali számítógépre vagy a telefonra le kell töltened a Zoom alkalmazást. Az oldal fel fogja ismerni, hogy milyen készülékről akarsz letöltést kezdeményezni.  A Zoom letöltéséhez kattints  ide (a hivatkozás új ablakba nyílik meg és átvisz a Zoom oldalára)

Minden esetben a Zoom Client for Meetings alkalmazást (több is van) kell letölteni a fenti hivatkozáson keresztül.

Alább példaként két képernyőfotót találsz. Számítógépre történő telepítéshez a Download gomb megnyomásával indul el a letöltés.  Ha okos telefonra akarod telepíteni, akkor is a fenti hivatkozást használd, majd ott válaszd ki ugyanúgy a Zoom Client for Meetings  rész alatt a Download from Google Play gombot. Ez át fog vinni téged a Google Play áruházba, ahol ingyenesen le tudod tölteni az alkalmazást.

Képernyő fotó a Zoom oldaláról, amikor számítógépről kattintunk rá:

Zoom Client for Meetings letöltési oldal laptopról / asztali számítógépről

 

 

Zoom Client for Meetings letöltési oldal Android telefonról vagy tabletről

 

2. Telepítsd az alkalmazást a gépedre / telefonodra.
Ehhez, ha szükséges, kérj segítséget a munkatársadtól, ismerősödtől, stb. Okos telefonra ez a telepítés magától megtörténik a Google Play Áruházon keresztül.

3. Belépés a Zoom rendezvényre.
A rendezvény előtt kapni fogsz tőlem egy hivatkozást. Ezt Facebook Messengeren, Skype-on, vagy akár e-mailen is el tudom neked küldeni, ami számodra a megfelelő kommunikációs csatorna. Erre a hivatkozásra kattintva be tudsz lépni a Zoom Meetingre (találkozóra). Ezt a hivatkozást elküldheted azoknak a kollégáidnak, akik otthonról csatlakoznak be az előadásra, ha vannak ilyenek. Figyelem! A konferenciára való belépés linkjét mindenkinek emaliben fogjuk elküldeni azokra az email címekre, amit megadtak! Így figyeld majd szombat reggel a postaládádat!

Amikor a linkre kattintasz, a számítógéped, vagy a telefonod engedélyt fog kérni, hogy elindítsa a Zoom alkalmazást. Ezt kérlek engedélyezd. Ekkor elindul a Zoom alkalmazás, és egyből csatlakozik a megkapott hivatkozás alapján az előadásomhoz.

 4. Ha még nem indítottam el a webkamerámat, így fog kinézni a Zoom.
Az alábbi képernyőfotón látszik a meghívó hivatkozás (Invite Link) ami egyezik azzal, amit küldtem neked. Ezt a Copy Link gombbal egyből vágólapra tudod másolni, és egy másik eszközödre, vagy egy kollégádnak el tudod küldeni.

 

5. Most már tulajdonképpen indulhat a meeting, az oktatás, a konferencia.
Javaslom, hogy kapcsold be a webkamerát is, mert így én is látom a csoportot (így nekem is könnyebb). Én ekkor elindítom a képernyő megosztást, aminek a lényege, hogy mindenki, aki felcsatlakozott, látni fogja az oktatást, a diavetítést. A képernyő sarkában engem is látni fogsz.

 

6. Az előadásról felvételt készítünk, amit VÁGATLANUL elküldünk neked.

7. Egy moderátor fogja az egész előadást technikai szempontból levezényelni, ő biztosítja, hogy az előadás zavartalanul működjön. Ez azt jelenti, hogy ő fogadja a becsatlakozásokat.

FIGYELEM! Alapból mindenkinek automatikusan némítjuk a mikrofonját, azért, mert ha be lenne kapcsolva, akkor már egy köhögés esetén is engem kikapcsolna és téged kapcsolna be. Belátható, hogy 100-150 embernél ez gyakorlatilag lehetetlenné tenni az előadást. Így a kérdéseket a moderátor fogja mindig bekapcsolni, engedélyezni. Ezért arról, hogy ez miként működik, lentebb külön olvashatsz részletesen. FONTOS, hogy azt is elolvasd!


 

Kivetítés TV-re

Amennyiben a csoport együtt van, javaslom egy nagyobb képernyőjű TV beállítását, amin van HDMI csatlakozás. Azért van erre szükség, mert a HDMI jó minőségben, egyben átviszi a hangot és a képet (videó) is.

TV HDMI bemenetek

TV HDMI bemenetek

Erre a TV-re ki lehet vetíteni az egész előadást, hanggal, videóval együtt, egy olyan laptopról vagy PC-ről (asztali számítógép), amelyen szintén van HDMI vagy DVI kivezetés. Ha csak DVI kivezetés van, akkor ahhoz egy DVI/HDMI átalakítóra lesz szükség, hogy összeköthessük a TV-vel.

Laptop HDMI kimenet

Laptop HDMI kimenet

 

Laptop vagy PC DVI kimenete

Laptop vagy PC DVI kimenete

 

HDMI/DVI kábel és HDMI/HDMI kábel

HDMI/DVI kábel és HDMI/HDMI kábel

 

A laptopra/PC-re fel kell telepíteni a Zoom programot, ahogy korábban írtam, és az általunk megadott linken keresztül kapcsolódni tudsz az eseményhez.

Windows 7 vagy Windows 10 operációs rendszerben a Windows – gomb és a P betű együttes lenyomásával  alatt felugrik egy menü, ahol válasszuk a Megkettőzés üzemmódot. Ebben az esetben ugyanazt fogod látni a TV képernyőjén, mint a laptop vagy PC képernyőjén.

Válaszd a Megkettőzés üzemmódot!

 

Ahhoz, hogy hozzá tudj szólni az eseményhez, vagyis menet közben kérdezhess, szükség van mikrofonra.

Ha laptopról lépsz be, akkor annak belső mikrofonja elvileg jó. Azért ezt előtte ellenőrizd.

Ha telefonról jelentkezel be, akkor a telefon mikrofonját használva könnyen hozzá tudsz szólni az eseményhez.

Figyelem! Egyszerre egy készülékről jelentkezz be! Vagy telefonról, vagy számítógépről, különben elég nehézkes lesz majd a kérdezés és a nyomon követés.

Az alábbiakban arról olvashatsz, hogy miként tudod a kérdéseidet feltenni.

 


 

Hogyan tudsz hozzászólni a rendezvényhez? Hogyan kérdezhetsz?

A “kéz felemelése” (jelentkezés) funkció a Zoom-ban (Raise Hand)

A Zoom lehetővé teszi a web-konferencia résztvevőinek, hogy jelezni tudják felszólalási szándékukat a web-konferencia házigazdájának. Ez különösen hasznos, amikor az előadó beszéde közben a részvevők mikrofonjai némítva vannak (mint ahogy a konferencián lesznek).

Ezt megteheted, ha laptopon vagy okostelefonodon keresztül veszel részt a web-konferencián. Ezek módját az alábbiakban ismertetjük.

A “kéz felemelése” számítógépről

1. lépés: Kattints a Zoom program ablakának alján található funkció gombok közül a “Participants” – magyarul „Résztvevők” gombra. Ez megjeleníti a Zoom ablak mellett a résztvevők listáját.

2. Lépés: A résztvevők listája alatt újabb funkció gombok jelennek meg. A “Raise Hand” – magyarul “Kéz felemelése” gomb megnyomásával jelezni tudod a web-konferencia moderátorának, hogy kérdezni szeretnél.

 

A “kéz felemelése” Android vagy iPhone okos-telefonról

1. lépés: Okos telefonról kapcsolódva a Zoom web-konferenciához, nyomd meg a képernyő alján található “More” – magyarul “További” funkció gombot.

2. lépés: Ezt követően felugró menüből válaszd ki a “Raise Hand” – magyarul “Kéz felemelése” funkciót.

 

A web-konferencia házigazdája ekkor azonnal értesítést kap arról, hogy felemelted a kezed, függetlenül attól, hogy milyen eszközön keresztül kapcsolódtál a web-konferenciához. Ő ekkor bekapcsolja a mikrofonodat, miközben az enyém kikapcsolódik, és tudsz kérdezni.

Figyelem, fontos! A konferencia kezdetekor a moderátor röviden be is fogja ezt mutatni, hogyan tudsz kérdezni, stb. Ez pár percet fog igénybe venni, de így mindenki gyorsan megismeri ezt.


 

Keress meg, ha bármi kérdésed van!

Hívj a 70/391-2885-ös számon vagy írj az info@aetr.hu email címre!

Ne feledd!

Az online oktatást, bár talán elsőre macerásabbnak tűnik, könnyebb megszervezni, mint a személyes találkozót. És egyéb előnyei is vannak, mint például fel lehet venni és vissza lehet nézni, el lehet “raktározni” bizonyítékként, hogy megtörtént az oktatás és az miről szólt, és jóval OLCSÓBB, mint a személyes oktatás.

Kuzma Ferenc
AETR és fuvarozó munkaügyi szakértő