A koronavírus járvány alatt nagyon sokan – kényszerből vagy egyéb okokból – ráálltak arra, hogy különböző alkalmazások segítségével akár 100 fős online meetingeket, konferenciákat, tanácsadásokat tartsanak. Ma már olyan rendszerek vannak, amik mindezt biztosítják, lehetővé teszik – szükségtelenné téve a személyes találkozót, ami esetleg sokak számára egyenlőre még kevésbé vonzó vagy kívánatos lehetőség.

Ezeket a rendszereket nagyon jól lehet használni az éves AETR és munkaügyi oktatásokra, tanácsadásra, több okból:

  1. Személy szerint engem nem igazán vonz az, hogy én és/vagy a résztvevők egy személyes oktatás során maszkban és kesztyűben legyünk. Vannak olyan munkák, amiket MUSZÁJ elvégezni, nyilvánvalóan ott nincs más lehetőség. De az éves oktatás máshogy is megoldható.
  2. Mindentől függetlenül a hatóság UGYANÚGY KÉRNI FOGJA az éves oktatás igazolását, mint ha nem lett volna járvány. Tehát, ezeket mindenképpen meg kellene tartani, és más okok miatt is hasznos lehet átbeszélni az éves dolgokat. Csak egy fontos példa: több országban voltak 30 napos könnyítések áprilisban. Ezeket HOGYAN igazold és dokumentáld a hatóságok felé, hogy ne kapj büntetést? MELY országokban volt érvényes és melyekben nem?
  3. Így jóval olcsóbbra jön ki a szolgáltatás.

Természetesen, amennyiben valaki igényli, személyesen is megtartható az oktatás, mert a jelenleg hatályos rendelkezések ezt lehetővé teszik, betartva a megfelelő távolságot. De nem muszáj így. Ha lehet, inkább csináljuk online, a mai technikával már ez könnyen megoldható.

Online AETR oktatás Skype-pal vagy ZOOM-mal

Van egy nagyon jó alkalmazás, amit használunk már egy ideje. Ezt NÁLATOK is használhatjuk. Ez pedig a ZOOM. De ugyanúgy szoktam használni a Skype-ot is, ez is megfelelő.

Remek. De akkor most Skype vagy inkább Zoom legyen? Mi a különbség a kettő között? Melyiket érdemes használni?

Skype

Mint írtam, mindkettő alkalmas arra, hogy oktatást tartsunk vele. De talán az lehet a különbség, a tapasztalatok alapján, hogy a Skype leginkább KÉT terminál (két számítógép) között működik nagyon jól (és egyszerűbb). Vagyis, amikor én úgy tartok oktatást, hogy a cégben, NÁLAD, a cég munkatársai MIND együtt vannak, egy helyen, például az irodában, és figyelik az oktatást.

Ebben az esetben egy Képernyőmegosztás funkcióval én meg tudom osztani a képernyőmet, és a másik oldalon a hallgatók látják az én képernyőmet, amin a diavetítést csinálom. Közben tartom az előadást, léptetve a diákat.

Mindenképpen CÉLSZERŰ a számítógépet egy nagyobb monitorral vagy HDMI kábellel egy TV-vel összekötni, mert ha több munkatárs figyeli az oktatást, akkor az nehezen követhető egy laptop képernyőjén. Ez MINDKÉT alkalmazás (Skype, ZOOM) esetén igaz.

A Skype is alkalmas elméletileg konferencia oktatásra is, több résztvevővel (amikor mindenki egyénileg, pl. otthonról csatlakozik fel és hallgatja, nézi az előadást), de a tapasztalatom az, hogy erre nem annyira jó, mert kicsit torzít, visszhangzik. Vagyis, kevésbé jó akkor, amikor a sofőrök NEM lehetnek egy helyen (bent az irodában), és mindenkinek egyénileg kell otthonról rácsatlakoznia. Erre jobb a Zoom (bár az kicsit összetettebb, ezért leírom annak használatát).

Ahhoz, hogy a Skype-os oktatás működhessen, a hallgatónak (cégnek) is regisztrálnia kell egy Skype fiókot. Ehhez látogass el erre az oldalra, és az Asztali alkalmazást (Asztali skype) töltsd le (mert így lehet számítógépen használni és kivetíteni). Telepítsd fel, hozd léte a fiókod és ennyi. Aztán emailben, telefonon oktatás előtt add meg nekem ezt a Skype címet és én meghívlak Skype-on – utána már mehet is az oktatás!

ZOOM

Tehát, bizonyos értelemben a Skype egyszerűbb. Amikor a cég munkatársai együtt vannak.

Abban az esetben, amikor ez NEM megoldható, jobb a Zoom. A Zoom-ot persze akkor is használhatod, amikor a cég tagjai egy helyen vannak az irodában, ugyanúgy, mint a Skype esetében. Itt lehetőség van felvenni az egész oktatást, amit elküldök neked, így azok a munkatársak is megnézhetik, akik nem tudtak részt venni az oktatáson.

Figyelem! Az itt következő lépéseket minden olyan résztvevőnek meg kell tennie, aki részt vesz az oktatáson, és NINCS bent a cégben (otthonról vagy máshonnan, de egyénileg csatlakozik fel).

 

Ehhez a következő dolgokra van szükség (lépésről lépésre).

1. Először is, erre a linkre kattintva töltsd le a ZOOM alkalmazást. Itt a Zoom Client for Meetings feliratú alkalmazást kell letölteni (több is van).

 

2. Telepítsd az alkalmazást a gépedre. Ehhez, ha szükséges, kérj segítséget a munkatársadtól, ismerősödtől, stb.

3. Amikor neked is fel van telepítve a Zoom, akkor az asztali ikonra rákattintva egy ilyesmi ábra fog feljönni. Ezzel nincs más tennivalód, csak annyi, hogy rákattintasz a Join feliratra.

4. Ekkor azt fogod látni, hogy megjelenik a Join Meeting (csatlakozz a meetinghez) feliratú ablak. Itt meg kell adnod az általam generált meeting ID számot, ami pl. 546467325 lesz. Ezt telefonon, emailben, SMS-ben, Messengeren, Skype-on vagy bárhogy máshogy megadom neked.

5. Ezt a számot kell beírnod oda, és rákattintanod az ekkor kékre váltó Join gombra. Ezzel elkerülsz a meeting weboldalra, ami már összeköttetésben van velem.

6. Ekkor ez a kép (weboldal) fog megjelenni, ahol majd be kell írnod az általam megadott jelszót, amit szintén SMS-ben, emailen stb. küldök el neked.

 

7. Most már tulajdonképpen indulhat a meeting, az oktatás. Ha szükséges, bekapcsolhatod a webkamerát is, de ez nem lényeges. Én viszont ekkor elindítom a képernyő megosztást, aminek a lényege, hogy mindenki, aki felcsatlakozott, látni fogja az oktatást, a diavetítést.

 

Keress meg, hogy megtarthassuk az éves oktatást a cégben!

Hívj a 70/391-2885-ös számon vagy írj az info@aetr.hu email címre!

Ne feledd!
 
Az online oktatást, bár talán elsőre macerásabbnak tűnik, könnyebb megszervezni, mint a személyes találkozót. És egyéb előnyei is vannak, mint például fel lehet venni és vissza lehet nézni, el lehet “raktározni” bizonyítékként, hogy megtörtént az oktatás és az miről szólt, és jóval OLCSÓBB, mint a személyes oktatás.

Kuzma Ferenc
AETR és fuvarozó munkaügyi szakértő