Mindig meg kell tartani a szünetet?

Oktatásokon mindig be szoktam mutatni a következő példát, mivel úgy tapasztaltam, hogy amikor rákérdezek erre, akkor vagy nagy csönd a „válasz”, vagy nagyon bizonytalanná válnak a hallgatók.

A kérdés a következő!

A fenti ábrán látható 4,5 órányi vezetési időt követően ki kell-e vennie a járművezetőnek a 45 perces szünetet?

Mielőtt kapásból rávágnád, hogy „igen”, előbb gondold végig! Miként rendelkezik a jogszabály a szünettel kapcsolatban?

Az „561-es” rendelet II. Fejezet 7. cikke a következőt mondja:

„Négy és fél óra vezetési időszak eltelte után a járművezetőnek legalább 45 perces megszakítás nélküli szünetet kell tartania, kivéve, ha pihenőidőt tart.”

Nagyon egyszerűen tehát, ha a fenti példában a járművezető a 4,5 órás vezetését követően napi pihenőidőt kezdene meg, akkor nem szükséges kivennie a 45 perces szünetet. Egyből megkezdhetné a napi pihenőidőt, ahogy az az alábbi ábrán látható. A két dolog tehát ilyen értelemben kompatibilis egymással.

Nos, ez idáig nagyon egyszerűen hangzik. Az is! De nézzünk egy összetettebb példát, amikor nem ennyire egyértelmű a dolog! Nézzük meg a következő ábrát, hogy miként lehetne alkalmazni ezt a szabályt egy kicsit „komplikáltabb” esetben!


 

AETR online konferenciák 2021

Az év legfontosabb AETR konferenciája (oktatása) EZÚTTAL ONLINE! MARADJ OTTHON VAGY AZ IRODÁDBAN! Kattints ide több információért!

Időpontok

2021. január 9. (9:00-től 12:30-ig) – bárki jelentkezhet rá
2021. január 16. (9:00-től 12:30-ig) – bárki jelentkezhet rá

 


Komplikáltabb eset

A fenti ábrán azt látjuk, hogy a járművezető vezet 2 órát, aztán kivesz egy 15 perces szünetet, utána 1 órát rakodik, vezet 2,5 órát, majd készenlétben van 2 órát, ami után 30 perc szünet következik, végül vezet még 4,5 órát.

Tehát, ebben az esetben kiveszi az osztott szüneteit (15 és 30 perc), majd azt követően levezet még egy 4,5 órányi szakaszt.

Az, gondolom, most már egyértelmű számodra, hogy a 4,5 órányi utolsó vezetési szakaszt követően már nem szükséges a 45 perces szünet kivétele, amennyiben a járművezető megkezdi a pihenőidejét.

Ami fontosabb, hogy mit tegyen abban az esetben, ha többet már nem akar vezetni a 30 perces szünetet követően. Vajon akkor is ki kell vennie azt a 30 percnyi szünetet?

A válasz az, hogy a jogszabály értelmében nem! A 2 órányi készenléti időt követően megkezdhetné a napi pihenőidejét.

Boncolgassuk tovább ezt a dolgot!

Mi van akkor, ha a 2 órányi készenlétet követően a járművezető rakodási tevékenységet folytat, mondjuk 1,5 órát? Hogyan kéne eljárnia ebben az esetben?

 


 

AETR online konferenciák 2021

Az év legfontosabb AETR konferenciája (oktatása) EZÚTTAL ONLINE! MARADJ OTTHON VAGY AZ IRODÁDBAN! Kattints ide több információért!

Időpontok

2021. január 9. (9:00-től 12:30-ig) – bárki jelentkezhet rá
2021. január 16. (9:00-től 12:30-ig) – bárki jelentkezhet rá

 


További boncolgatás

Nézzük meg az ábrát, hogy ez miként nézne ki!

Jól látható, hogy a járművezetőnek ebben az esetben sem szükséges az osztott szünet második részét kivennie, mivel napi pihenőidőt kezd meg.

Az ne tévesszen meg, hogy nem közvetlenül a vezetési időszakot követően teszi ezt meg! A szünet megkezdése és az egyéb tevékenység végzése (kivéve a vezetést, természetesen) felcserélhető: azaz, megkezdhetné a 2,5 órás vezetési ciklust követően közvetlenül is a szünetet, és az egyéb tevékenységék végén is (a példában a készenlét és a munkavégzés után). De ha a végén teszi ezt, akkor, mivel napi pihenőidőt kezd meg, már nem szükséges a 30 percet is kivennie.

Abban az esetben, ha a járművezető a napi pihenőidő megkezdése előtt még akármennyit is vezetni szeretne, akkor természetesen a 30 perces szünetet is ki kell vennie a vezetés megkezdése előtt. Az alábbi ábra (példa) azt mutatja meg, hogy a járművezető a 2 órás készenlétet követően még vezetni akar 1 órát (de ez lehetne az előző példához hasonlóan a 1,5 órás egyéb munka után is, ez most mindegy, most a rakodás helyett vezetne még). Ebben az esetben természetesen az 1 órás vezetés megkezdése előtt ki kell vennie a maradék 30 perces szünetet is.

A „kell-e tartanunk 45 perces szünetet 4,5 órányi tényleges vezetést követően?” kérdésre adott válasz tehát az, hogy:

  • igen, ha a járművezető utána még akármennyit is vezetni szeretne majd, figyelve arra, hogy legkésőbb az újabb vezetési időszak megkezdése előtt ezt tegye meg,
  • igen, de nem kötelező közvetlenül a vezetést követően megkezdenie a szünetet, annak kivétele előtt akár rakodhat vagy más munkát végezhet, készenlétben lehet, stb.,
  • nem, ha a vezetési időszakot követően már nem fog vezetni, hanem pihenőidőt kezd meg (akár közvetlenül, akár még egyéb tevékenységek beiktatása – kivéve vezetés – után).

 


AETR konferenciák 2021 január 9-én és 16-án

Az év legfontosabb AETR konferenciája (oktatása) EZÚTTAL ONLINE! MARADJ OTTHON VAGY AZ IRODÁDBAN! Kattints ide több információért!

Időpontok

2021. január 9. (9:00-től 12:30-ig) – bárki jelentkezhet rá
2021. január 16. (9:00-től 12:30-ig) – bárki jelentkezhet rá

A résztvételi díj fejenként: 6.800,- Ft + 0% áfa / fő.

Grátisz: 2 óra INGYENES gyakorlás az online tachográf szimulátoron, melynek értéke: 6.000, Ft + 0% áfa.
Jelentkezz a konferenciára! BÁRMELYIK időpontra jelentkezhetsz, amelyik szimpatikus neked.
Ha még nem regisztráltál, jelentkezz rá!
Keress meg ez ügyben minél előbb a +36 (70) 391-2885-ös telefonszámon vagy írj az info@aetr.hu email címre, amennyiben az oktatást szombati napra szeretnéd, ugyanis szép lassan telnek a helyek!

Maradj velünk! Tőlünk sok mindenre választ kapsz.

A munkaügy miatt pedig vedd fel velünk a kapcsolatot, hogy kezelhess MINDEN munkaügyi szabályt.

 

Kuzma Ferenc és Nozdroviczky Sándor

Online tachograf szimulátor, TachografGURU, aetr.hu, Fuvarozók munkaideje